Adhd diagnosen

Har så otroligt mycket i tankarna nu innan studenten, men tänkte introducera min diagnos som jag fick i Oktober 2012 efter en lång utredning. Vi kan börja med frågeställningen Vad är Adhd? och hur visar det sig?
 
(kopierat från min förra blogg)
 
Först så går tänkte jag ta upp kärnsymtomen det vill säga dem vanliga symtomen så gott som "alla" med diagnosen har. 
ADD (attention defficit disorder) räknas som ett neuropsykiatriskt funktionshinder och är en av grupperna till ADHD (fast utan hyperaktiviteten) ADHD beskrivs i nuvarande DSM-IV med tre undergrupper:
 
 
I Sverige kallar man den uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet, huvusakligen bristande uppmärksamhet (ICD) men jag tycker att amerikanska ADD låter bättre och såklart mycket kortare/lättare. 
 
 

typiska symtom vid ADD kan vara: 

  • Svårt att uppfatta instruktioner
  • Inre rastlöshet
  • Man blir lätt uttråkad
  • Svårt att klara flera arbetsuppgifter på en gång
  • Lätt för att agera snabbt utan att tänka sig för
  • Svårt att klara motgångar, och behärska sina känslor
  • Ofta lättdistraherad av yttre stimuli
  • Svårt att bibehålla uppmärksamhet
  • Verkar ofta inte lyssna på vad som sägs
  • Tappar ofta bort nödvändiga saker
  • Svårt att organisera målinriktade aktiviteter
  • Växlar ofta från en oavslutad aktivitet till en annan
  • dagdrömmare, koncentrationssvårigheter.
 
Förr trodde man att problemen växte bort med åldern, men idag vet man att mer än hälften har kvar samma symtom som vuxna. 
Vi med ADD har en minskad aktivitet i hjärnan som styr uppmärksamhet, aktivitetsreglering och impulskontroll. Man behöver en mycket strukturerad vardag men tydliga konsekvenser och förväntningar. 
Det går inte att bota ADD men det går att underlätta livet för oss som har diagnosen. KBT terapi har setts ge bra effekt på dem med AD/HD men man kan även medicinera med centralstimulerande läkemeden (concerta, ritalin) etc..för att öka koncentrationen m.m
 
Kriterierna enligt diagnosmanualen DSM-IV är:

A: Antingen 1 eller 2 enligt nedan:

1: Minst sex av följande symptom på ouppmärksamhet har förelegat i minst sex månader till en grad som är maladaptiv och oförenlig med utvecklingssnivån:

Ouppmärksamhet

  • är ofta ouppmärksam på detaljer eller gör slarvfel i skolarbetet, yrkeslivet eller andra aktiviteter
  • har ofta svårt att bibehålla uppmärksamheten inför uppgifter eller lekar
  • verkar ofta inte lyssna på direkt tilltal
  • följer ofta inte givna instruktioner och misslyckas med att genomföra skolarbete, hemsysslor eller arbetsuppgifter (beror inte på trots eller på att personen inte förstår instruktionerna)
  • har ofta svårt att organisera sina uppgifter och aktiviteter
  • undviker ofta, ogillar eller är ovillig att utföra uppgifter som kräver mental uthållighet (t.ex. skolarbete eller läxor)
  • tappar ofta bort saker som är nödvändiga för olika aktiviteter (t.ex. leksaker, läxmaterial, pennor, böcker eller verktyg)
  • är ofta lättdistraherad av yttre stimuli
  • är ofta glömsk i det dagliga livet

B: Vissa funktionshindrande symtom på hyperaktivitet /impulsivitet eller ouppmärksamhet skall ha funnit före sju års ålder.

C: Någon form av funktionsnedsättning orsakad av symptomen föreligger inom minst två områden (t.ex. i skolan/på arbetet och i hemmet).

D: Det måste finnas klara belägg för kliniskt signifikant funktionsnedsättning socialt, eller i arbete eller studier.

E: Symptomen förekommer inte enbart i samband med någon genomgripande störning i utvecklingen, schizofreni eller något annat psykotiskt syndrom och förklaras inte bättre av någon annan psykisk störning.

Undergrupper (endast ADD)

  • Hyperaktivitetssyndrom med uppmärsamhetsstörning (ADHD), huvudsakligen bristande uppmärksamhet. Kriterium A1 har varit uppfyllt under de senaste sex månaderna men inte kriterium A2.
 
Tidigare, men även idag tror folk (utan kunskap) att ADHD - Är dem jobbiga pojkarna i lågstadiet som inte kan sitta stil ens för några minuter. Men ADHD är så mycket mer än så. Speciellt har man insett skillnaden på ADHD hos pojkar och flickor. -pojkar är mer utåtagerande, störiga och hyperaktiva medan vi tjejer är lugna, tysta, anses blyga, lever med en inre rastlöshet och tar ut vår frustration inåt och blir självdestruktiva. Detta innebär att tjejer ofta faller mellan stolarna då vi är extremt duktiga på att dölja vår problematik för vår omgivning. Vem lägger märke till tjejen längst bak i klassrummet som inte gör annat än att stirra ut genom fönstret på lektionerna? Men missta mig inte, även tjejer kan vara hyperaktiva och killar hypoaktiva och lugna. Men generellt så märks inte ADD problematiken lika ofta och fort som exempelvis ADHD. 
 
Tjejer blir/blev ofta feldiagnostiserade med andra diagnoser, dem två  vanligaste sägs vara Borderline personlighetsstörning (ips) och bipolär. Men när överläkare Kopp kom ut med sin avhandling där hon forskat om oss tjejer i över tio år, så visade studierna att lika många tjejer som killar lever med Adhd, men att vi får andra diagnoser då man tidigare trott att det endast var pojkar som hade adhd. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0