Positiva egenskaper

Jag tycker att det i media och även inom vården fokuseras alldeles för mycket på dem negativa aspekterna kring Adhd och andra Npf. För det första så avskyr jag och det gör mig grymt irriterad när jag läser tidningsartiklar där journalisten väljer att tilltala oss som -den adhd sjuke, det har fatiskt hänt, och jag höll på gå i taket. Det är som att jämföra en blind med en närsynt? Sedan jag blev diagnostiserad så har jag chokerats över hur fördomsfulla och inskränkta så många människor är! Jag blir lite rädd faktiskt, mestadels för att jag själv alltid varit väldigt fritänkt och "odömmande" mot människor och då förväntar jag mig att andra ska vara det mot mig (och andra) med. 
 
Nåja hur som helst så läggs det alldeles för lite fokus på dem positiva asspekter man sett hos majoriteten hos dem med en adhd diagnos. Jag som person har i stort sett hela mitt liv haft problem med mitt minne (letar efter nyklar varje dag, mobiler försvinner osv) går från oavslutade aktiviteter till en annan, blir lätt rastlöst, har svårt med läsförståelse då texten går in och ut direkt om den inte är tillräckligt intressant, svårt med organisation och städning, ganska kort stubin, jobbig mentalt ansträngande skoltid, sömnproblem och så vidare.Men det är ju "jag", och jag är ju "jag" även om jag medicinerar. Det kan vara sjukt frustrerande ibland, speciellt då man får för sig att en ande gömt nyklarna för att man höll i dem för två minuter sen. Men det som jag uppfattar som allra jobbigast med den här diagnos -är alla inskränkta inkompetenta fördomsfulla idioter man möter på (oftare än vad jag tidigare trott faktiskt) 
 
För att bortgå från mina negativa egenskaper så är jag även:
Kreativ
nytänkare
Empatisk
positiv
muskalisk (kanske hör ihop med kreativ anyway)
Människokännare
Driven 
Envis
Förmåga att hyperfokusera vid intresse (vilket slutar med att man blir extremt duktig på det man är intresserad av)
 
Här är dem egenskaper som läkaren Martin Winkler listat som vanliga hos med adhd
* kreativitet
* charmerande personlighet, varmhjärtad
* bra människokännedom
* sinne för humor
* snabb att förstå det viktiga
* flexibilitet
* intuitiv
* känslig för den närmaste omgivningen
* entusiastisk, passionerad
* glömmer bort sina misstag
* försöker göra bättre ifrån sig nästa gång
* villig att ta risker
 
Att leva med adhd är ingen dans på rosor alls, men det är heller ingen funktionsnedsättning fören samhällets krav inte längre passar in i sin egna mall. Vilket man brukar märka någon gång i mellanstadiet där skolpressen ökar. Jag tror det därför som så många med adhd är egen företagare. För mig lockar egen företagande lika mycket som distans studier då jag själv planerar min tid, bestämmer när jag går upp på morgnarna, och har jag svårt att sova? ja då kan jag bara ta igen det morgonen därpå. Flexibelt helt enkelt. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0