DBT

Var på en effektutvärdering på Prima förra veckan för att kolla blodtrycket. Har inte påbörjat medicinen än så mitt blodtryck var lågt som vanligt, vilket tydligen är vanligt när man är "lång och smal". Men iallafall, så hade jag en del annat att prata om med sjuksköterskan. Det slutade med att hon anmälde mig till en DBT gruppterapi, för att jag ska kunna lära mig hanskas med vissa saker och impulser. Velade lite mellan DBT och KBT men valdetillslut DBT då den skulle passa mig bättre (enligt henne). Eller problematiken kanske, det är ju egentligen bara en utvecklad avancerad form av KBT. 
 
Iallafall hade jag inte jätte bra koll på vad DBT är så jag gjorde som jag alltid gör det vill säga Googlade sönder på hemvägen x). 
 
 
 
 
 
Hittade inte så mycket om ADHD/ADD och DBT då allt som stod hade med borderline att göra. Så jag ringde upp sköterskan och frågade om det var någon skillnad på den "vanliga" dbt terapin och den för vuxna med ADHD. Tydligen är IPS och ADHD dem två diagnoser som är svårast att särskilja på inom vården, men i och med att jag inte är självdestruktiv så behöver jag inte orora mig för att vara feldiagnostiserad. Vi screenade även för bipolär då det är dem såkallade "syskon" diagnoserna. Men testerna visade inget där. Jag har bara problem med humörsvängningar, vilket också kan vara ett resultat av att jag plockat ut Pstaven och att hormonerna håller på stabiliseras i kroppen. Hämtade ut min ritalin påvägen också och påbörjar behandlingen imorgon ;D 
 
Puss på er!
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0