Ur Flickor med ADHD

"Jag önskar min mamma hade vetat att jag faktiskt var väldigt smart. 
Jag önskar min mamma hade vetat att jag behövde lite mer uppmärksamhet. 

Jag önskar min mamma hade vetat att jag varje dag gick till skolan, med fruktan och bävan inför att bli utskämd och förödmjukad inför klassen. 

Jag önskar min mamma hade vetat att min dåliga självkänsla och mina sparsamma ömhetsbetygelser hemma skulle leda till ohejdad promiskuitet. 

Jag önskar min mamma hade vetat att jag en dag måste klara mig i konkurrensen med andra, och att giftermål inte var något som kunde ge mig trygghet. 

Jag önskar min mamma hade vetat i vilket desperat behov jag var av stimulans lagom stora utmaningar.
(Förväntningarna på mig var mycket låga, så jag blev själv överraskad när jag insåg att jag faktiskt älskar utmaningar!) 

Jag önskar min mamma hade vetat att min konstnärliga och kreativa förmåga var betydelsefull och skulle ha kunnat bli mitt levebröd bara jag hade fått lite uppmuntran att utveckla den. 

Jag önskar min mamma hade vetat att jag faktiskt inte kunde hålla ordning i mitt rum. 

Jag önskar min mamma hade vetat att jag hade en enorm nyfikenhet på livet men att jag inte kunde ta det till mig så som det presenterades i skolan. 

Jag önskar min mamma hade vetat att jag var för känslig och blyg och generad för att kunna få mina behov tillgodosedda.

Jag önskar min mamma hade vetat att jag hade svårt både att somna och att vakna, och att det var något jag själv inte kunde styra. 

Jag önskar min mamma hade vetat att när jag blev placerad i hjälpklass, trots att jag alltid hade höga resultat på IQ-testen, var det så förödmjukande att jag inte ens brydde mig om att försöka. 

Jag önskar min mamma hade vetat att det inte var normalt att bara ha en enda vän och att det borde ha gett en vink om att det fanns andra problem. 

Jag önskar min mamma hade vetat att när jag gick hemifrån med öppen dragkedja och felknäppta knappar, eller utan gympapåae och böcker, var det också en signal om att något var fel. 

Jag önskar min mamma hade vetat vad vi vet nu. Men det gjorde hon inte. Hon gjorde sitt bästa, och jag hoppas att hon vet hur oerhört mycket jag älskar henne."

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0