Socionom -vad är det?

Får oftast frågan -vad är en socionom? när någon undrar vad det är jag pluggar till. Det är ju en väldigt bred utbildning och själva utbildningen kallas för socionomprogrammet men när man väl är utexaminerad och arbetar så har man en helt annan yrkestitel beroende på vad man arbetar inom. 


När jag påbörjade utbildningen så jämförde vår lärare socionomer med Ekonomer. Ekonomer arbetar med pengar medan socionomer arbetar med människor. Tycker jag var en ganska bra beskrivning. Anyway jag är inte alls intresserad av att arbeta som exempelvis biståndsbedömmare i framtiden fy vad hemskt...Kurator vore ju rena drömmen, men vet att så många fler delar den drömmen med mig så det är höög konkurans på dem platserna. Antar att jag kommer börja som socialsekretare, känns som att de flesta gör det. Men om jag får drömma stort så vill jag flytta utomlands, inte äga en vinterjacka och starta ett eget behandlingscenter inriktat på något speciellt...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0